Ce-ai spune dacă ar fi să descrii drumul pe care îl parcurgi zilnic sau o plimbare pe străzile orașului în care locuiești? De exemplu, cum sunt clădirile pe lângă care treci atât de des ? Mergi pe lângă ele cufundat în gândurile tale, cu căștile în urechi, fără să le mai observi. Din loc în loc mai apare câte un panou publicitar care îți atrage atenția. Cum ar fi ca pe lângă mesajele prin care se încearcă să ți se vândă tot felul de produse să vezi mesaje care încearcă să-ți „vândă” niște idei ? Să fii luat prin surprindere de un perete colorat, obișnuit fiind cu nuanțele de gri. Capacitatea de a revitaliza un anumit spațiu e doar unul din rolurile artei stradale. Mai mult, arta stradală e o formă de cultură care nu poate fi privită ca un privilegiu tocmai pentru că e accesibilă tuturor și se adresează tuturor. Deși nu e încă acceptată sau înțeleasă în totalitate, în ultimii ani se observă o evoluție, atât prin reprezentare, cât și prin percepția publicului asupra ei. La rândul lor, artiștii stradali încep să aibă mai multă vizibilitate. sdc6 În peisajul artei stradale din România există Sweet Damage Crew, un grup de grafferi care activează de șapte ani. Însă individual fiecare membru are o experiență de peste 12 – 15 ani de desenat. Dacă îi întrebi, băieții spun că majoritatea dintre ei fac asta de când se ştiu, în orice mediu şi cu orice ustensilă şi nu pare că vor renunţa prea curând. SDC înseamnă, în ordine alfabetică: Biex, Boeme, Cage, Lost.Optics, Pandele, Recis, Shatran. Echipa iniţială a pornit de la Biex, Cage, Lost.Optics şi Recis, ulterior fiind adăugați membri noi. Cum șapte ani nu sunt de ici, de colo, te întrebi inevitabil cum reușesc să reziste. Ei mărturisesc că nu există o rețetă secretă pentru longevitatea lor ca grup, dar că interesul lor pentru graffiti și timpul petrecut împreună au fost importante.

Poate că e vorba de o pasiune comună care ne uneşte, contopită cu prietenie şi cu faptul că ne-am ars-o împreună ani de zile, stând împreună mai mult decât stăm cu familiile noastre.

sdc7 După cum bine știm, cei șapte artiști realizează și lucrări la comandă, ceea ce în opinia unora i-ar putea transforma în artiști comerciali.

În lumea asta a graffiti-ului şi a street-art-ului lucrurile nu sunt întotdeauna ceea ce par. Da, probabil că suntem priviţi ca nişte artişti comerciali doar prin prisma faptului că realizam lucrări comisionate. Dar asta nu înseamnă că noi facem de fiecare dată ceea ce vrea clientul, pentru că nu suntem nişte simpli executanţi, consideram că avem skill-ul necesar de a convinge clientul că ceea ce vrea el nu e bine şi îl îndrumăm noi către rezultatul final care i se potriveşte cel mai bine. Proiectele comisionate aduc bani, bani cu care ulterior fiecare artist îşi face nebunia lui personală din punct de vedere artistic. Cam aşa functionează, este un compromis, dar chiar acest compromis îţi permite să faci ceea ce îţi place.

sdc5 Întrebați dacă scena de artă urbană a evoluat de-a lungul timpului în România, băieții observă o schimbare în bine față de acum 16 ani, spunând că sunt grafferi care chiar se țin de treabă. Evoluția constă atât în schimbarea percepției generale asupra acestui tip de artă, cât și a tehnicii artiștilor.

Publicul reticent iniţial la arta stradală şi la graffiti a învăţat, încet-încet, să accepte această formă de exprimare şi să o aprecieze. Modalităţile de realizare nu s-au schimbat foarte mult, tot cu spray-ul lucrăm, doar că am învăţat şi noi mai multe despre cum să le utilizam. Viziune şi concept, orice lucrare şi proiect vine la pachet cu altă viziune, altă temă. Nimic nu e la fel.

Totuși, ei spun că nu au remarcat până acum tinere talente care să ducă mai departe, în România, arta stradală. Sfatul lor pentru cei care își doresc să își urmeze pasiunea de a face ceva în domeniu e să nu acorde importanță felului în care sunt priviți de către lume, ci să se concentreze pe ceea ce desenează. sdc2 Cei șapte grafferi sunt ambițioși și își doresc ca în viitorul apropiat să demareze un proiect de parteneriat împreună cu Primăria Capitalei pentru a desena cât mai mulţi pereţi şi de a transforma oraşul într-un punct de interes pe harta street-art-ului internaţional. Mai mult, ei își propun realizarea unui festival internaţional de murale.

Băieții ne-au povestit câte ceva și despre trei lucrări memorabile.

Cel mai recent proiect proiect al nostru, de mari dimensiuni, a fost Container-ul Salvamarilor din Vama Veche, realizat în cadrul festivalului Flower Power. Nu știm dacă a fost neaparăt unul de succes, însă cu certitudine a fost apreciat de trecători, deoarece majoritatea se opreau să facă poze cu el. Container-ul a fost pictat în întregime în două zile de o echipă alcătuită din cinci membri.

1 vama

Unul dintre cele mai de succes proiecte ale noastre a fost peretele de la Point, care, chiar si acum, după 4 ani de la realizare este în continuare fotografiat de toți cei care trec pe lângă el. A devenit un landmark în capitală și locația respectivă a devenit extrem de cunoscută grație acestui mural. Toate proiectele sunt dificile și de fiecare dată întâmpinăm probleme diferite, dar reușim să ducem lucrarea la bun sfârșit de fiecare dată.

sdc4

Anul acesta la SISAF am împărțit echipa în 3 și am desenat 3 pereți. Lost.Optics, Recis și Pandele au realizat fiecare în parte câte un mural. Ne bucurăm că am ajuns să participăm la fiecare ediție a acestui festival și sperăm să fim acolo și la anul.

sdc1

Pe băieți îi puteți urmări pe facebook, instagram și youtube.

Interviu: Alina Anca
Text: Cristina Tănase

Surse foto: SweetDamageCrew

HipTrip Travel Film Festival - Ghidul călătorului cinefil
ATINGE ABSOLUTUL! ABSOLUT VODKA!
=