DJ Babu şi Rakaa Iriscience ajung iar în România, pe 21 februarie, în clubul Colectiv din Capitală, masa şi dansul fiind asigurate de către cei de la Sabotageîn cadrul Sabotage Hip Hop Edition. Cei doi artişti fac echipă în cadrul Expansion Team Soundsystem, concept lansat în anul 2004 de către cei doi membri ai Dilated Peoples.

“Expansion Team Soundsystem este un proiect ce s-a dezvoltat natural, cu Rakaa la microfon şi cu mine la platane, simţindu-ne bine. Încercăm să fim cât mai spontani şi să ne conectăm cu mulţimea prezentă la show-urile noastre” – Dj Babu

 

English Interview Below:


Suburban Magazine: Ce înseamnă pentru o trupă mare de hip-hop să fie semnată cu o casă de discuri? Aveți libertate deplină?

Rakaa Iriscience: O colaborare cu un label este o înţelegere de a sta umăr la umăr într-o luptă specifică împotriva unui inamic: rutina. Am libertate absolută de a crea ceea ce doresc în mintea mea, dar acea galerie selectează numai anumite lucrări pentru ochiul public.

S.M.: Au existat momente dificile în cariera Dilated Peoples? Dacă da, care au fost acelea? Multe trupe mari s-au destrămat datorită neînțelegerilor membrilor.

R.I.: Suntem trei personalitaţi puternice, pasionate de arta noastră şi ne pasă suficient încât să fim sinceri unul cu altul. Avem şi interese şi inspiraţii diferite. Mai bine spus, suntem atât o familie cât şi un grup de hip hop, nu ne vom dezbina. Suntem o familie. Fie lucrăm la proiectele comune şi mergem în turnee fie nu, dar ne susţinem unul pe altul în fiecare încercare independentă,  pentru că şi acestea sunt proiecte de familie.

dilated-peoples(Sursă foto: rockonphilly.com)

S.M.: Cât au durat înregistrările pentru “Directors of Photography”? Ce piese vă leagă cel mai mult de acest album și de ce?

R.I.: Am început să înregistrăm de câteva ori, dar programul şi flow-ul erau o problemă la început. Nu ştiu, poate 8 sau 9 luni, o dată ce ne-am apucat. Cred că “Directors” e singura piesă pe care am păstrat-o din primul val. “L.A. River Drive” şi “Hallelujah” (track bonus) şi “Century of the Self” îmi trec prin rotaţie prin gând (şi stereo).

S.M.:  Pentru că tot vorbim de albume, Vlad Dobrescu este unul dintre cei mai buni MC din România. Rakaa, povestește-ne cum a luat naștere colaborarea voastră de pe primul său album solo, numit ” În Sfârșit”. Pentru mulți a fost o surpriză neașteptată.

R.I.: Vlad a organizat primul show Dilated Peoples în România, în Bucureşti , acum mulţi ani, iar el şi oamenii lui chiar ne-au dat o mână de ajutor când am fost anunţaţi în ultimul moment de anularea unui gig în Timişoara, organizat de un promoter nebun. Legătura s-a realizat şi energia a fost una pozitivă. Mi-a spus despre o piesă împreună şi mi-a trimis link-uri cu mai multe piese de-ale lui. Mi-a plăcut ce am auzit aşa ca am fost de acord. Dope song.

“Prietenii fac muzica mai bună decât străinii” – Evidence

S.M.: Majoritatea artiștilor preferă să lucreze cu artiști apropiați, respectiv prieteni. Contează acest aspect la produsul final, piesa? Cum vă alegeți colaborările?

R.I.: Evidence şi cu mine am început ca şi graffiti artists. La acel moment, ne-am bazat afilierile echipei pe aprecierea abordării şi a stilului. În prezent, suntem mult mai practici şi mai implicaţi, dar acelaşi spirit ne ghidează şi deciziile. EV spune “Prietenii fac muzica mai bună decât străinii”. Cred că e mai mult despre abilitatea de a combina elemente precum încrederea, a da, a lua, stil, creativitate şi noroc. Această combinaţie nu este exclusivă pentru prieteni sau străini.

S.M.: În ultimii ani, hip-hop-ul a fost din ce în ce mai mediatizat. Ce părere aveți despre presă? Dar despre Social Media? Poate o trupă să trăiască fără ele?

R.I.: Presa şi social media sunt precum nişte ciocane. Poţi să construieşti sau să distrugi cu ele.

S.M.: Care au fost cele mai mari schimbări ale industriei muzicale din ultimii douăzeci de ani și cum le-ați perceput? Aici putem vorbi și despre vânzările de albume, care au scăzut drastic.

R.I.: Tehnologia. În mod evident internetul a conectat lumea într-un mod ce cândva părea imposibil. Designeri, ingineri şi computere ce construiesc computere s-au alăturat să construiască aparate ce au dat acces către mase. Vânzarile au scăzut pentru unii, este şi foarte mult gunoi muzical, dar sunt şi artişti ce trec prin asta şi care nu ar fi putut să reuşească într-un sistem tradiţional. Tocmai de aceea se merită toată această filtrare.

S.M.: Mulți artiști tineri și foarte buni și-au făcut apariția în ultima perioadă. Run The Jewels, Earl Sweatshirt și Joey Bada$$ sunt doar câțiva dintre ei. Cum vi se par? Ce piese v-au atras atenția (nu doar de la ei)?

R.I.: Bune exemple. Toţi 3 artiştii menţionaţi dau dovadă de tehnică şi evoluţie creativă ce sunt necesare pentru a reprezenta în mod corespunzător partea muzicală a acestei culturi. Nu sunt total de acord şi nu mă regăsesc în fiecare vers, dar nici nu trebuie. Este viaţa lor şi povestea lor şi/sau creativitatea lor. Sunt destul de sigur pe mine şi destul de echilibrat şi destept cât să apreciez lucrurile pentru ceea ce sunt.

Rakaa (Iriscience)

Dilated Peoples / Rock Steady Crew / Universal Zulu Nation / Expansion Team Soundsystem

474429606_640

ENGLISH INTERVIEW:

What does it mean for you to have a collaboration with a certain label? Would you say you have absolute freedom?

A collaboration with a label is an agreement to stand shoulder to shoulder in a particular fight against an enemy: the rat race. I have absolute freedom to create what I want to create in my mind, but that gallery only releases select pieces to the public for viewing.

Have there ever been difficult moments for Dilated Peoples along the way? If so, could you tell us more about them? A lot of bands split because members were not getting along.

Of course. We are three strong individuals that are passionate about our art, and we care enough to keep it real with one another. We also have different interests and inspirations. That said; we are as much (or more) a family and crew as we are a Hip Hop musical group these days, so there is no splitting up. We’re family. We either work on group projects and tour together or we don’t at any given time, but we always support each other’s solo endeavors because those are still family projects.

Most of the artists choose to work with artists that are close friends. Does this matter when it comes to the final product? How do you choose your partnerships?

Evidence and I started as Graffiti artists. At that time, we mainly based our crew affiliations on appreciation of style and approach. These days it’s obviously more practical and involved, but that spirit still helps to shape those decisions. Ev says, “Friends make better music than strangers.” I think it’s more about the ability to bring together the right blend of trust, give, take, style, creativity, and luck. That combination isn’t exclusive to friends or strangers.

How long did it take for “Directors of Photography” to be recorded? What songs are still in your head and why?

We started it a couple of times, but scheduling and flow were issues in the beginning. I don’t know … Maybe 8 or 9 months or so, once we really got started. I think “Directors” is the only song that we kept from the first wave. “L.A. River Drive”, and “ Hallelujah” (bonus track) and “Century of the Self” stay in rotation in my mind (and stereo).

Since we are talking about albums, Vlad Dobrescu is one of the best MCs in Romania. Rakaa, tell us more about the partnership you shared on his first solo album “In Sfarsit”. This was an unexpected surprise for most fans.

Vlad booked Dilated Peoples’ first show in Romania in Bucharest many years ago, and He and his people even looked out for us when got flaked on at the last minute by some wack promoter that booked us for a gig in Timisoara. The bridge was built and the energy was good. He reached out about doing a song and sent me links to check out some more of his work, and I liked what I heard so I agreed to do it. Dope song.

 Along the years hip hop has been in the spotlight a lot. What is your opinion when it comes to the press? What about the Social Media? Can any band live without them?

The press and social media are like hammers. You can build or destroy with them.

Which are the most significant changes when it comes to music industry over the last 20 years and how did they affect you? We did notice that album sales dropped over the years.

Technology. The web has obviously connected the world in a way once thought to be impossible. Creatives, engineers, and computer-building-computers have also partnered to build devices that have given access to the masses. Sales have dropped for some, and there is a lot more garbage out there, but there are jewels and gems that get through that may never have been able to make it through the traditional major-label system so pure. That makes filtering through the nonsense worth it.

What are your thoughts about about young enthusiastic artists like Run The Jewels, Earl Sweatshirt or Joey Bada$$? Are there any songs that you like/ dislike (when it comes to them but also in general)?

Nice examples. All 3 of those artists mentioned are showing the technical and creative evolution that is necessary to properly represent and push the musical side of this culture. I don’t necessarily agree with or relate to each and every lyric, but I’m not supposed to. It’s their life and their story, and/or their fantasy. I am smart, secure, and balanced enough to appreciate it for what it is.

 

 

Rakaa (Iriscience)

Dilated Peoples / Rock Steady Crew / Universal Zulu Nation / Expansion Team Soundsystem

 

 

WRITTEN BY: LIVIA IUȘAN
© Suburban Magazine, February 2015

Iulian Tănase: "Niciodată nu am scris pentru bunul mers al lumii, am scris doar pentru bunul mers al lumii mele interioare"
The Dream Diggers - o mașinărie cu multe rotițe
=

Suburban Magazine înseamnă susţinerea necondiţionată a culturii urbane, prin voluntariatul a peste 20 de redactori. Avem nevoie de susţinerea ta pentru a merge mai departe.