Sandra Matache a crescut cu mirosul uleiului de pictură. Familia din partea mamei este plină de artiști. Astfel, decizia ei de a urma calea bătătorită a artei nu a surprins pe nimeni. A ales secția de design de la Universitatea Națională de Arte București.

Pasiunea Sandrei pentru design a început de când era mică. Pe atunci îi fura hainele și bijuteriile străbunicii. ”De la ea a început nebunia asta”, spune Sandra în timp ce rotește paiul în latte-ul fierbinte. La cinci ani desena ținute pe un caiețel și își imagina cum să facă pantofi și accesorii. La 22 de ani, ea a pus deoparte caietul și a trecut la mașina de cusut. Acum lucrează la schițe pentru viitoarele ținute.

_MG_0543

Blogul de modă din 2009 poate fi numit rampa de lansare în prezentarea ținutelor gândite de Sandra. Ea se fotografia și își făceau ținutele virale, iar acest lucru i-a adus colaborări cu site-uri din străinătate. A renunțat la el din cauza lipsei de timp. Facultatea i-a acaparat programul, iar Sandra muncea mult pentru a avea o linie de zece. A simțit că lumea bloggingului se saturează, așa că a decis să ia o pauză, dar își dorește să revină cu o abordare conceptuală, să își aleagă o temă și să se pozeze în haine create de ea.

Când vine vorba de artiștii români, Sandra îi urmărește pe cei mai puțin cunoscuți, poate cu aceeași atenție cu care ar dori ca ea să fie urmărită: Lana Dumitru, Alexandru Tunsu, Atelier Atu. ”Încerc să urmăresc ceea ce fac designeri care sunt mai puțin cunoscuți, mie mi se par foarte buni”, spune ea.

Cătălin Botezatu nu o reprezintă, dar printre artiștii din străinătate care au influențat-o se numără: Jil Sander, Alexander Wang, Celine și Maison Martin Margiela.

_MG_1504

Cei mai frumoși ani

Anii de licență au fost cei mai frumoși de până acum din viața Sandrei: ”grei, dar foarte frumoși”, își amintește ea în timp ce ia o gură de apă ca să potolească din fierbințeala latte-ului. Printre temele care i-au plăcut se regăsesc cele date de profesoara Paula Barbu. Pentru cursul ei a creat un palton cu patru mâneci, inspirat de arhitectura lui Frank Gehry și o rochie în stilul unui vas grecesc, care este strâmtă până în talie, apoi se curbează foarte mult. A utilizat balene folosite la rochiile de mireasă. De asemenea, a creat o rochie dreaptă, din triunghiuri, folosind materialități diferite, de la voal la catifea.

Cu Ioana Sanda Avram a avut colecția emprint. Inițial, a fost un proiect conceptual, bazat de trendurile primăvară-vară 2016, apoi s-a transformat într-unul comercial. Proiectul a continuat cu tema emprint 2.0 care a fost expusă cu vânzare la Galeriile Orizont, la Galateca, la Romanian Design Week.

colectia emprint - prof coord lect univ dr ioana sanda avram anul 3 sem 1

Experiența de până acum și-a căpătat-o prin internshipuri. A lucrat la gala Avanpremier, în PR, unde s-a ocupat de organizare și de social media. La Bucharest Fashion Week a trimis invitații, a stat în backstage, a ajutat modelele să se schimbe și a realizat că nu vrea să mai facă niciodată așa ceva. Din anul trei lucrează ca visual merchandiser și stilist la un magazin.

Licența până în ultima zi

Lucrarea de licență este cel mai important proiect în materie de design de până acum pentru Sandra. Tema a pornit de la un alt proiect realizat la un curs când a fost nevoită să își aleagă un simbol românesc. Ea s-a oprit la simbolurile solare dacice, pentru că îi amintesc de copilăria din Banat, de lângă Sarmizegetusa. Deseori se ducea acolo pentru inspirație și starea de liniște pe care o oferea acel loc.

_MG_7901

Sandra nu s-a bazat pe trenduri când a creat colecția. A ales ”croielile largi, lejere, ușor masculine”, pentru că îi plac hainele în stil minimalist. Acestea o reprezintă. ”M-am jucat cu piesele basic masculine, le-am adaptat cumva în stilul feminin. Am vrut să păstrez linia masculină, cu pantalonii tip costum, cu croiul un pic mai larg și cămașa supradimensionată”, spune ea.

_MG_1501-Edit

Din mai până în ultima zi – atât a lucrat Sandra la colecția de licență. A preferat să picteze manual și să îi iasă foarte bine, așa că asta a durat. Până la urmă a ieșit ”perfect”, ”a ieșit exact cum mi-am imaginat, cum am făcut schițele”.

La finalul prezentării a primit foarte multe aplauze și felicitări. A fost emoționată, dar a meritat. ”A fost un moment unic”, mărturisește ea.

_MG_1521

”Simt nevoia să rămân aici și să fac ceva nou”

Proaspăta licențiată spune că perspectivele unui student ieșit de pe băncile facultății sunt ”cu dus și întors” în România. Pentru a intra pe piața din țară îți trebuie ”un pic de noroc și bani”, pentru că sunt foarte mulți studenți care termină, mulți nu continuă și foarte puțini ajung să fie cunoscuți. Sandra crede că în străinătate se găsește mai ușor loc de muncă la designerii mari comparativ cu situația din țară. Spre exemplu, studenții de la Cluj au oportunitatea de a pleca la designerii de peste hotare pentru a lucra înainte de licență. ”Ei au legături cu străinătatea mai strânse față de noi”, adaugă ea și mai bea o gură de latte.

Sandra nu crede că ar reuși să își facă propriul brand în străinătate, dar s-ar descurca să lucreze pentru alții. Acum, însă, ea dorește să lucreze la brandul ei, să muncească pentru dezvoltarea ei ”ca om și ca designer”. Asta începând de acum, când este căutată, iar oamenii o contactează pentru comenzi. Vrea să lucreze colecții capsulă, haine în ediție limitată, să le vândă, apoi să facă altele. Mai mult, Sandra pare să fie sigură de un lucru: ”Nu mai vreau să vând idei gratis”.

_MG_1495

Sandra își descrie publicul ca fiind femei, cu vârsta cuprinsă între 20 și 30 de ani, pasionate de moda minimalistă, pentru că less is more. Femeile trebuie să fie pasionate de modă, dar nu neapărat de tendințe, ci de stilul personal, ”să fie un pic diferite față de restul, să iasă în evidență”. Ea ține la stilul personal și mai puțin la tendințele care vin și pleacă.

Ca în orice început de drum, Sandra beneficiază de sprijinul familiei. Cu idei și forță de muncă, ea se înarmează într-o lume care nu întâmpină tinerii artiști cu brațele deschise, dar poate tocmai asta îi ambiționează și răzbat mereu la final de drum.

Sursă foto: arhiva personală

400 de ani de bere...și Grolsch „For Experimentalists”
Interviu Delia: încă ne tratăm de perioada comunismului şi încă avem o mentalitate bolnăvicioasă pe anumite subiecte
=
Anca Olteanu

Suburban Magazine înseamnă susţinerea necondiţionată a culturii urbane, prin voluntariatul a peste 20 de redactori. Avem nevoie de susţinerea ta pentru a merge mai departe.