Bogdan Nicolai (29 de ani) pe langă faptul că îşi petrece timpul de când era adolescent în diferite zone media, cum ar fi presa scrisă, radio şi televiziune, este un adevărat susținător al muzicii hip-hop. Ne-am întâlnit cu el la restaurantul “Madame Pogany” din București, pentru a sta de vorbă despre muzică, noul său proiect, “Destul TV”, şi nu numai.

Bogdan Nicolai_Suburban Magazine (1)

Suburban Magazine: Ce înseamnă pentru un om care a lucrat în radio muzica hip-hop?

Bogdan Nicolai: E prea puțin difuzată pe radio. Bine, nici cât aş vrea eu să se dea n-ar fi bine. Un radio cu playlist făcut de mine ar suna ca o stație pirat din Bronx. Sunt foarte multe trupe foarte tari de rap care nu mai sunt underground pentru că umplu până la refuz sălile de concerte. Au piese digerabile, sensibile, pe care tinerii le iubesc si le ascultă la petreceri sau îşi ling rănile adolescenței.

L-aş da pe Nimeni Altu pe radio, l-aş da şi pe Tranda şi pe Raku, l-aş da pe Doc cu foarte multe piese. Aproape toți artiştii rap de la noi au fost invitați în emisiunile mele, iar când mă voi întoarce la radio rezistența va continua.

S.M.: Ai spus într-un interviu că “muzica este o pasiune destul de costisitoare” pentru tine. O vezi ca pe o povară?

B.N.: Pentru mine e costisitoare pentru că am obsesia de a avea albumele în original. De mic am tot cumpărat albume. Toți banii, şi cei dați de mama pentru gogoşi şi merdenele, pe toți îi strângeam şi-mi cumpăram casete, apoi CD-uri şi am ajuns la o colecție uriaşă de câteva sute de albume, în general albume de rap. Am discografiile complete Mobb Deep, Psycho Realm, M.O.P., Gang Starr, IAM, Snoop, AZ etc.

S.M.: Unde îşi are rădăcinile colecția ta de albume (în format fizic)? Când ți-ai cumpărat primul album?

B.N.: Cred ca a fost primul maxi-single din România, “Hoteluri” de la B.U.G. Mafia. „Șampania curge, femeile dansează/ Mafia şi şmenarii în hoteluri se distrează”. Primele albume cumpărate au fost de la Mafia, Delikt şi Il-Egal. Nu aveam de unde să le iau pe cele originale din afară, cu Wu-Tang, de exemplu. Le împrumutam de la băieții şi fetele mai mari din cartier care toată ziua stăteau la baschet şi ascultau rap. Îi vedeam ca pe nişte modele şi încercam să-i copiez. Dădusem şi un graff cu “Cypress Hill” pe centrala termică a blocului ca să-i impresionez.

S.M.: Cum arată astăzi “Vocea României”, prin ochiul scenaristului, față de cum era prin ochiul simplului spectator?

B.N.: Am văzut emisiunea asta ca pe cel mai curat show din România şi în continuare mi se pare la fel. E un show 100% curat, 100% corect, fără sex, fără maimuțăreli penale. Nu ştiu prea multe alte emisiuni de mare audiență din România care m-ar face mandru de asocierea mea cu ele.

Bogdan Nicolai_Suburban Magazine (2)

S.M.: Despre “Românii au talent” ce părere ai? Dar despre venirea Mihaelei Rădulescu?

B.N.: La audiențe de 3-4 milioane de persoane şi rating de 20%, RGT e lider incontestabil şi cu asta am spus tot. Mihaela Rădulescu este o femeie foarte curajoasă. Nu sunt întotdeauna de acord cu tot ce spune, nici cu tot ce face, uneori chiar mă intrigă, dar e un bun profesionist de televiziune şi cred în rolul ei de la „Românii au talent”.

S.M.: Ai lansat “Destul TV”, alături de Christu şi de Dan Pavel de la Chill Brothers. Cum a apărut acest proiect şi la ce să ne aşteptăm?

B.N.: Nu am lansat încă Destul TV. Am pus pe net „În căutarea lui Cedry2k”şi „Interviu cu Sfârcul Innei” aşa, de probă, pe canalul de YouTube cu acelasi nume, ca să vedem dacă prind şi către ce să ne ducem. Cu Dan Pavel mă ştiu de când lucra cu mine la MTV. Cu el am făcut “Vara lui Sara”, emisiunea cu cea mai mare audiență din istoria MTV-ului românesc.  Prin el l-am cunoscut şi pe Christu, Cristi Şerban, fostul DJ şi producător de la trupa Zale.

În căutarea lui Cedry2k

S.M.: Ai început ca om de radio, ai lucrat şi la revistele The ONE şi la ProMotor, acum eşti din nou om de televiziune. Din toate proiectele la care ai luat parte, care consideri că este cel care te-a format ca om de media?

B.N.: Le-am făcut mereu în paralel. La 14-15 ani deja lucram la Antena 1 Sinaia, Mix FM Sinaia şi Ziar de Sinaia. Aveau patroni diferiți, nu era un trust, nu aveau nicio legătură unul cu celălalt în afară de mine. Chiuleam cu zilele de la scoală ca să stau pe teren sau la montaj. Dar cred că, de fapt, eu sunt scriitor. Indiferent că fac televiziune şi scriu pentru Vocea României sau fac farse, rubrici şi personaje pentru radio. Sunt un scriitor de emisiuni şi de umor care se plimbă dintr-un mediu în altul. Îmi poți lua microfonul, dar nu poți să-mi iei foaia şi pixul.

S.M.: Joacă facultatea un rol în acest sens?

B.N.: Am o mândrie a celui care a terminat Jurnalismul şi am fost mereu supărat când oameni care nu au făcut o facultate de profil sau care nu au studiat enorm pe cont propriu, au venit să-mi dea sfaturi. Şi e plină media românească de astfel de personaje care mă dezgustă. De-asta am ajuns să avem „Noră pentru mireasa fiului meu” şi articole cu “N-o să-ți vină să crezi ce prost ai să rămâi dacă dai click aici…”.

Bogdan Nicolai_Suburban Magazine (4)

S.M.: Ai lucrat la MTV, ProFM, ai colaborat cu Times New Roman, eşti MC la evenimente… Cauți tu proiectele sau vin ele la tine?

B. N.: Depinde. La evenimentele corporate mă invită agentiile de publicitate să fiu MC. La ProFM am ajuns acum 10 ani, când i-am tot trimis demo-uri lui Cristi Schnebli. Mi-a refuzat trei demo-uri şi abia la al patrulea m-a angajat. Le scriam şi le înregistram la bunul meu prieten George Grapa acasă, izolasem pereții cu cartoane de ouă şi trăgeam cu un microfon care țiuia.

La MTV m-a pus Sârbu. Deja mă ocupam de proiectul ProFM’s COOL, aduceam puștani la emisiune şi artisti care cântau live. Eram cel mai mic din Pro la vremea aia şi mi se cerea părerea pentru toate proiectele din trust care vizau tinerii. La Times New Roman am ajuns după ce au fost ei invitați în emisiunea mea de la radio şi ne-am apreciat reciproc poantele făcute la bere.

S.M.: Cine te-a sustinut cel mai mult în toți aceşti ani?

B.N.: Costi Mocanu m-a învățat foarte multe. Cum să scriu mai bine, cum se face televiziune adevărată, cum se face marketing. Îi datorez foarte multe. E profesorul meu de după facultate, mentorul meu.

S.M.: Ştiu că la un moment dat spuneai c-o să lansezi o carte…

B.N.: Două cărți. Sper ca până în toamnă să lansez al patrulea volum de versuri. Se numeşte “Poezii de adormit găliganii răi”. Sunt nişte poezii mai vulgare, nişte poveşti în versuri care să îi vindece de insomnii pe băieții cu adevărat răi ai acestei țări.

A doua carte pe care-o pregătesc este “Istoria orală a radioului privat românesc”. Am luat deja vreo 70 de interviuri cu toți oamenii mari de radio de la noi: Craioveanu, Exarhu, Vintilă, Dobro, Schnebli, Liana Stanciu, Găinuşă etc.

Bogdan Nicolai_Suburban Magazine (5)

S.M.: Cum a luat naştere colaborarea cu Doc pentru albumul “Lucrare de control”?

B.N.: Interludiul “Nic Fișic şi gențile de bani”? Nic Fişic e un personaj pe care-l făceam la radio, la Alarma, un tip arhiplin de bani. Era cel mai bogat de pe pământ şi rezolva absolut orice problemă cu bani şi într-un mod comic. Doc mi-a tot ascultat emisiunea şi m-a invitat să fac interludiul. Textul e scris de mine, vocea e tot a mea. Apoi, Doc a făcut imnul emisiunii Alarma. Refrenul era ceva de genul “Alarma cu Nicolai şi Sara/ O auzi în toată țara/E Pro, ProFM”.

DOC – Alarma (Imnul matinalului ProFM)

S.M.: Dacă ai crea un joc de LEGO, cum s-ar numi?

B.N.: Aş face un joc LEGO cu rapperi români. Lego Paraziții, cu multe beri mici acolo, cu studiouri de înregistrări şi mici cârpe cu „Jos cenzura”. Sau LEGO cu CTC. Lego Rap Românesc s-ar numi.

Când eram mic, mama şi tata nu-mi luau lego, că era foarte scump şi se aducea numai din străinătate. Țin minte că mi-am dat toate surprizele mele Turbo pe 3 omuleți lego, pe care-i mai am şi acum într-o cutie cu amintiri.

Bogdan Nicolai_Suburban Magazine (6)

Credit foto: Alex Busu

Interviu Days of Confusion: oamenii din România, oricât de urât ar suna, sunt needucaţi din perspectiva muzicală
Interviu The Bridge Committee: ce nu înţeleg oamenii în România este că undergroundul este locul de joacă al artistului
=

Suburban Magazine înseamnă susţinerea necondiţionată a culturii urbane, prin voluntariatul a peste 20 de redactori. Avem nevoie de susţinerea ta pentru a merge mai departe.

  • aflorescu

    Daca era un video sau macar format audio…. wtf, suntem in 1980?