De când Disney a lansat “Aladdin” în 1992, asistăm la o a doua Epoca de Aur a animaţiei, nu doar din punct de vedere al tehnologiei de calitate superioară ci mai ales datorită unui talent narativ mult mai bine pus la punct şi mai sofisticat. De atunci, nimeni nu a rafinat tehnica povestirii într-o manieră atât de artistică, precum cei de la Pixar.

De-a lungul timpului, Studioul din Bay Area a ştiut cum să îi facă pe copii să se distreze, reuşind în acelaşi timp să bucure adulţii la un nivel cu totul diferit şi cu mult mai profund.

Astfel, după o serie de producţii targetate mai degrabă pe vânzarea de jucării, cum e “Toy Story”, “Cars 2” şi “Monsters University”, animatorii lui Disney s-au întors către gloria pe care a adus-o cândva “Finding Nemo,” “The Incredibles,” “Ratatouille,” “Wall-E” şi “Up, sub măiestria lui Pete Docter, regizorul celei din urma animaţii.

 lasseter-pixar-disney-seeks-to-have-more-diverse-c_6ka2.1920

Demonstrând încă o dată că Pixar preferă să se adreseze mai degrabă segmentului mai puţin tânăr de public, noua producţie este o privire surprinzător de complexă, un film marchetat pentru copii dar practic realizat pentru adulţi.

Extrem de inteligent, cu nuanţe psihologice puternice, emoţionantul “Inside Out”, este unul dintre puţinele filme care a dus această abordare un pas mai departe. Este o aventură mai mult decât satisfăcătoare, cu o mulţime de răsturnări de situaţie şi cu o răsplată emoţională de top, marca Pixar.

Un film extraordinar despre vârsta devenirii care captează în mod surprinzător cum este să treci prin stadiul complicat al adolescenţei, o hilară şi emoţionantă capodoperă animată care face un salt glorios, cu adevărat creativ şi câteodată uşor înfricoşător în mintea unei fete ce trece prin nişte schimbări tumultoase, pentru că acum e nevoită să îşi facă noi prieteni şi să se adapteze la o nouă şcoală, un nou oraş şi practic la o nouă viaţă.

maxresdefault

Regizat de Pete Docter, maestrul din spatele producţiilor “Monsters, Inc”. sau “UP”, “Inside Out” are acţiunea plasată în mintea unei fetiţe de 11 ani pe nume Riley (dublată de Kaitlyn Dias), a cărei viaţă fericită începe să se destrame când familia decide să se mute din idilica Minnesota în mai puţin ospitalierul San Francisco.  Fiind mai degrabă un film Pixar decât unul Disney, ambii părinţi sunt în viaţă.

Momentul în care copilăria inocenta a lui Riley se apropie de final, da naştere unei deficienţe care lansează accidental “Bucuria”/Joy şi “Tristeţea”/Sadness într-o călătorie, în străfundurile psihicului lui Riley, în timp de “Dezgust”/Disgust, “Frică”/Fear şi “Furia”/Anger preiau temporar controlul emoţiilor fetei cu efecte haotice predictibile.

1428963093-PixarPostI-o

Prin intermediul aventurii celor două: Joy şi Sadness, filmul ne arată cum apar visele, ce se întâmplă cu prietenii noştri imaginari sau cum funcţionează gândirea abstractă.

Ce străluceşte de departe este animaţia uimitor de bine realizată, cu o paleta de culori care te hipnotizează, pe măsură ce Joy şi Sadness se aventurează în diferite părţi ale minţii lui Riley.

1023233-insideout-newimage

Aş spune chiar că din punct de vedere estetic, este printre cele mai frumoase animaţii Pixar dar şi între cele mai frumoase filme de animaţie create până acum.

Este genul de film care poate să schimbe pentru totdeauna felul în care copiii dar chiar şi adulţii discuta despre sentimentele lor şi totodată este extrem de plăcut să simţi energia creativă pe care animatia o emană.

 inside-out-teaser-trailer

Cu un design similar sterilei camere de comandă a navei Enterprise, centrul nervos este dominat de irepresibila Joy (cu ochii ei mari şi părul albstru, dublată de Amy Poehler, protejat de Fear (dublat de Bill Hader), la care se adaugă Anger, (dublat de Lewis Black aproape în orice moment gata să explodeze), Disgust (o Mindy Kaling care îşi da ochii peste cap şi e constat sarcastică) şi Sadness ( Phillis Smith veşnic melancolică şi încruntată, care însă fură aproape toate aplauzele publicului).

Fiecare dintre emoţii ajunge aşadar pe scaunul pilotului, pe rând, în funcţie de situaţiile prin care trece Riley în viaţă de zi cu zi.

 inside_out_-_emotion_poster_collaboration

Tristeţea căreia îi da voce Smith este o creaţie cu adevărat devastatoare dar şi autentică în aceeaşi măsură, dând o coerentă gândurilor noastre prin intermediul lacrimilor dar şi al sentimentului de pierdere.

Mesajul din final al filmului se referă de altfel la faptul că tristeţea, indiferent cât de dureroasă este, nu trebuie evitată căci e necesară şi esenţială bucuriei şi respectiv lui Joy.

 maxresdefault

Prezentând încă un motiv serios pentru ca Oscarul pentru Jobul de Voice Over să fie creat, atât Poehler cât şi Smith sunt cu adevărat magnifice, poate chiar dintre cele mai bune performanţe ale anului.

“Inside Out” este asadar mai degrabă un film cu emoţii, atât pe ecran cât şi în rândul publicului. Regizorul Pete Docter, este să nu uităm, cel responsabil pentru montajul de început al filmului “Up”, aşa că dacă îţi imaginezi că nu vei pleca cu ochii înlăcrimaţi de la un film în care unul dintre personajele principale este chiar Tristeţea, înseamnă că eşti cu adevărat de piatră.

 inside-out-personality-islands

Cei de la Pixar dovedesc de fiecare dată că au un incredibil simt de înţelegere a emoţiilor. De-a lungul anilor, filmele lor, au captivant publicul nu doar prin faptul că ne-au făcut să ne simţim extrem de veseli şi entuziaşti dar au dovedit de asemenea că ştiu de ce sfori să tragă că să ne facă să plângem pentru personaje pe care le ştim doar de câteva minute.

Producţia filmului extraordinar de bine realizată, împreună cu un scenariu inteligent (scris de Meg LeFauve şi Josh Cooley), creionând schimbările dramatice prin care trece Riley în transformarea sa in adolescentă, reprezintă reţeta perfectă pentru o experienţă emoţională dar şi pentru o capodoperă a filmelor animate.

“Inside Out” are exact tipul acela de magie old school al şcolii Pixar, care a transformat compania în cel mai mare nume de pe piaţa modernă a filmelor animate.

Inside-Out-82

Aşa cum ne aşteptam de la un compozitor câştigător de premiu Oscar, precum Michael Giacchino, coloana sonoră pentru “Inside Out” este de o subtilitate impecabilă. Prezentand acum printre cele mai rezervate compoziţii ale sale, Giacchino ocupă mai degrabă un scaun în spatele poveştii şi lasă filmul să îşi facă treaba prin imagine şi naraţiune.

Aşadar, fără rabat la lacrimi pentru adulţi şi cu râsete serioase din partea copiilor, “Inside Out” se încadrează cu succes în topul celor mai vibrante animaţii, marca Pixar. Un ecou de iubire şi vulnerabilitate, inventiv şi executat cu adevărat cu pasiune. O bună alegere, indiferent de vârstă, un candidat de succes pentru Categoria Animaţii pentru Oscar 2015.

lava-image

În ceea ce priveşte însă scurtmetrajul de dinainte, “Lava” deşi te captivează într-o oarecare măsură, nu aş zice că se ridică la nivelul animaţiei ce o urmează, aşa că dacă întârzii la proiecţie şi pierzi câteva minute, nu te îngrijora.

Ex Machina, Inside Out și Insidious: Chapter 3 în cinematografele din România
Pitch Perfect 2, San Andreas și Woman in Gold în cinematografele din România
=
Cristina Chirilă

Suburban Magazine înseamnă susţinerea necondiţionată a culturii urbane, prin voluntariatul a peste 20 de redactori. Avem nevoie de susţinerea ta pentru a merge mai departe.