Dacă ați văzut deja „Restul e tăcere” sau „Filantropica” și ați ieșit mulțumiți din sala de cinema, atunci sigur veți fi dornici să vedeți noua producție a lui Cristian Comeagă. Filmul se numește „Cel ales” (titlu foarte sugestiv) și a avut deja premiera în America, bucurându-se de câteva premii, ceea ce nu mă surpinde deloc. S-a filmat în aproximativ 56 de locuri, printre care superbul palat Versailles din Franța și palatul Mogoșoaia de la noi.

CEL ALES - Bogdan Stanoevici (9)

În rolul principal se află Bogdan Stanoevici, „o pocnitoare cu efect întârziat”, regăsit în generic sub numele de domnul X – om fără identitate. Pe Bogdan îl cunoaștem din filme precum “Sania albastră”, “Noi, cei din linia întâi” și “Tertium non datur”. El este personajul aflat în luptă cu sistemul anilor ’80 care îi știrbește integritatea și în fața căruia devine o marionetă. Mai exact, cel care îl ghidează după propriile sale interese este Escu (Nicodim Ungureanu), un escroc fără limite. Numele lui nu e ales la întâmplare, ci sugerează o pierdere a identității. El se prezintă astfel în fața domnului X tocmai pentru că îl desconsideră așa de tare, încât numele e doar o formalitate. Firul narativ te ține în priză pentru că acțiunea se desfășoară pe două planuri care ajung să se îmbine abia la final.

CEL ALES - Escu - Nicodim Ungureanu_
Filmul începe brusc, cu o scenă de viol într-o pădure. Laura Cosoi (care se află la primul ei rol într-un lungmetraj), în rolul Norei, e legată la ochi și încătușată de un copac, în timp ce o matahală de om îi sfâșie hainele. Încă doi stau și asistă. Fiind în trecere cu mașina și cu „rezervorul” plin, X oprește să se ușureze fix în pădurea cu pricina. Aude țipetele Norei și, după un moment de ezitare, se duce să vadă despre ce e vorba. Fără să mai stea pe gânduri, îl împușcă pe violator, apoi trage câteva gloanțe și în celălalt. Ultimul reușește să fugă. X o ia pe Nora cu el, scapă de cadavre și își vede de drum, adică de căutarea unui „prieten”. Nora este femeia atrăgătoare, care adoră ca bărbații să saliveze după ea, e spuma filmului. Ea creează scene incitante, prin jocuri feminine, care vor duce, cu siguranță, imaginația bărbaților pe cele mai înalte culmi.

CEL ALES - Nora - Laura Cosoi_resize

O astfel de scenă se petrece într-o bodegă de pe lângă o benzinărie, unde, nu neapărat din dorință, ci mai mult din întâmplare (întâmplare fericită pentru el, evident), personajul X (care suferă transformări radicale pe parcursul filmului, în ceea ce privește înfățișarea), petrece o noapte nebună cu Nora.

CEL ALES - Bogdan Stanoevici, Laura Cosoi (4)

În planul paralel, îl avem pe elevul în situație de corigență, care va fi salvat de „bunătatea” domnului Escu, cel care va avea atâta grijă de el, încât îi va îndeplini dorința de a pleca din țară și îl va expedia direct în Franța. Dar, înainte de asta, va avea grijă ca părinții lui să nu-i ducă dorul, așa că îi trimite pe lumea cealaltă. Evident că totul va părea un accident. Tot Escu îl încurajează să-și arate bărbăția în fața Marcelei (Olimpia Melinte), colega de care e îndrăgostit, dar X refuză, având conștiința încărcată cu faptul că s-ar bucura de ea doar o noapte, a doua zi urmând să plece.

CEL ALES - Marcela - Olimpia Melinte (2)

Ajuns în Franța, își lasă în urmă identitatea, familia (deja pierdută) și cam toată viața lui, urmând să muncească pentru a-și câștiga existența. După 3 ani, ajunge la unchiul lui (care îl ajută cu bani) și îl ține în casa pe care ulterior o va moșteni.

CEL ALES - Filip Ristovski, Boggdan Stanoevici, Ilija Piperkoski

Ceea ce ar fi putut părea un vis împlinit pentru domnul X este doar începutul unui coșmar. Escu îl urmărește din umbră, îl manipulează și îl amenință constant că îl va lăsa fără nimic din tot ce are. Întâmplarea face ca, într-un restaurant din Franța, X și Marcela să se revadă după atâția ani.

CEL ALES - Olimpia Melinte, Bogdan Stanoevici (6)

Ea îi spune că e căsătorită și că e foarte fericită. La rândul lui, X se mândrește cu familia pe care și-a întemeiat-o în Franța și totul decurge normal până la apariția „pisoiului”, adică a soțului Marcelei. Nu știu dacă v-a trecut prin minte cine ar putea fi, dar eu am avut o presimțire care s-a adeverit: exact, Escu!

CEL ALES - Olimpia Melinte, Nicodim Ungureanu

Acesta îi face o nouă propunere lui X, și anume să plece din Franța, anunțându-i toate rudele că a decedat.

O ultimă speranță la o viață trăită de el, și nu de alții, apare în lift, când află de la un tânăr că România s-a eliberat. Dar, când ești CEL ALES, libertatea unui popor nu înseamnă și libertatea ta.

După 123 de minute de suspans, personajul principal moare.

cel ales

Cum? Aflați din 24 aprilie, în cinematografe.

P.S: Veste bună pentru pasionații de film. Regizorul Cristian Comeagă pune la bătaie o șansă unică pentru unul dintre cei care vor viziona filmul „Cel ales” și vor păstra biletul de intrare. Acesta va scrie un rol special pentru câștigătorul sau câștigătoarea tragerii la sorți, cu promisiunea că „va fi un rol cel puțin episodic, indiferent ce vârstă, înfățisare, talent sau pregătire are persoana care va câștiga. Cât de important ar putea deveni, va depinde de ea sau de el și de inspirația mea.” Pentru mai multe detalii despre înscriere și tragerea la sorți, accesați www.intercomfilm.ro sau pagina de facebook a filmului www.facebook.com/pages/CEL-ALES/836771559685992?ref=br_rs

Week in energy #ZongaPlaysSuburban5
Cut Bank, Danny Collins și Paul Blart: Mall Cop 2, în cinematografele din România, din 17 aprilie
=